Septiņgadīgā Jānīša mamma bija šokā. Tīrot digitālo fotoaparātu
no neveiksmīgi uzņemtajiem kadriem, viņa piepeši ieraudzīju ko tādu,
kas burtiski lika atkārties viņas žoklim. Kadrs pēc kadra bezkaislīgi
uzrādīja viņas mazā dēlēna kādas brīvas pēcpusdienas vienatnes nodarbi
vannas istabā. Lūk, Jānītis pliks visā augumā. Lūk, Jānīša dibens. Lūk,
nākamais kadrs – Jānīša krāniņš tuvplānā...
– Ko man tagad darīt? – Pēc ilgām un rūpīgām pārdomām, jau dziļā
nakts klusumā, klausoties pirmklasnieka šņākuļošanā, mamma klusi
taujāja Jānīša tēvam. Tēvs mirkli paklusēja, tad ieteica visu izdzēst
un izlikties, ka nekā nav bijis. Reizēm šķiet, ka karsto kartupeli –
bērnu seksualitāte – sabiedrība labprātāk nomestu zemē, izliekoties, ka
tāda nav vispār. Taču speciālisti apgalvo – seksualitāte piemīt pat
embrijam mātes miesās. Kā ar šo atziņu sadzīvot? Kā reaģēt uz bērna
interesi par pornogrāfiju, savu un otra kailumu? Ko darīt, nonākot
līdzīgā situācijā, lai neievainotu, nesāpinātu vai – vēl svarīgāk – ko
nedarīt, lai neizkropļotu trauslo psihi uz mūžu. Parunāsim par šo laimīgo cilvēku. Parunāsim par bērnu.
Romāns mūža garumā
Garākais
romāns – mūža garumā – esot cilvēkam pašam ar sevi. Tā teicis literāts
un domātājs, sabiedrības izraidītais Oskars Vailds. Turklāt šajā
apgalvojumā ir divi zelta graudi. Pirmais – seksuāla, romantiska,
jutekliska, jūtoša būtne tu esi vienmēr – arī tad, ja tev blakus nav
partnera; otrs zelta grauds – "mūža garumā”. Tas nozīmē, ka "romāns
pašam ar sevi” tev ir no pirmās līdz pēdējai mūža dienai, nevis no 15
līdz 50 gadiem, respektīvi, tikai reproduktīvajā vecumā. Tas nozīmē, ka
tu drīkst būt seksuāla būtne gan agrā bērnībā, gan sirmā vecumā, gan ar
liktenīgo otro pusi, gan bez tās. Un tomēr. Lai cik izglītota būtu sabiedrība 21. gadsimtā, ir
temati, kas ir tabu, kas tur mūsu apziņu puritāniskās spīlēs, un viens
no tiem ir "bērnu seksualitāte”. Taču seksualitāte nav tikai sekss vai
tas, kas notiek zem jostas vietas. Kā apgalvo seksologs Artūrs Šulcs –
seksualitāte sākas cilvēka apziņā. Ko viņš domā par sevi, savu ķermeni,
savu vietu pasaulē, kā izprot attiecībās ar citiem un spēj definēt
savas vēlmes un vajadzības, kas saistās ar satuvināšanos, mīlestību,
bērnu radīšanu un jutekliskumu. "Seksualitāte ir arī tas, kā mēs jūtamies transportā,” skaidro
seksologs. "Kā saskaramies ar citiem cilvēkiem, kā dejojam un
iepazīstamies. Tajā brīdī, protams, nekāda seksa tiešā veidā nav, tomēr
šī attieksme ikvienā mijiedarbības norisē ir klātesoša. Attieksme pret
sevi, attieksme pret otru, attiecībām, distanci. Turklāt šeit darbojas
visas maņas – smarža, garša, redze, tauste. Seksualitāte ir arī
pasaules uzskats – kā mēs raugāmies uz šo dabisko procesu – vai sekss
ir grēks, vai tas ir nicināms, ar vainas sajūtu saistīts, slēpjams, vai
tas ir viens no augstākajiem dzīves kulminācijas punktiem, mīlestības
piepildījums.” Psihoterapeite un seksopatoloģe Līga Birzniece ir līdzīgās
domās. "Protams, seksualitāte piemīt jebkuram bērnam jebkurā vecumā!
Pat sonogrāfija apstiprina, ka jau puisīšu embrijiem mātes miesās mēdz
novērot erekciju. Savukārt meitenītēm piedzimstot bieži tiek novērota
menstruācijām līdzīga asiņošana. Iespējams, ka šīs parādības ir
saistītas ar mātes hormonālo līmeni, bet tā neapšaubāmi ir viena no
seksualitātes pazīmēm.” Ir zināms, ka viena no dzīvu būtņu pamatpazīmēm (kas
visciešākajā veidā ir saistīta ar seksualitāti) ir kairināmība. Jā. Tik
vienkārši. Pat pašu vienkāršāko vienšūnas organismu, amēbu, no nedzīvās
pasaules šūnām atšķir tas, ka tā reaģē uz dažādiem kairinājumiem. Bet
kairinājuma devu saņem arī zīdainis, zīžot pienu no mātes krūts, un tas
ir ne tikai emocionāls akts, kad bērns jūtas pasargāts, jūt kontaktu ar
mātes ķermeni, siltumu (arī tam ir neatņemama loma bērna kā personības
un arī viņa seksualitātes veidošanā), bet arī viņš jūt labpatiku no
paša zīšanas procesa. Šis aspekts parādās slavenajā Zīgmunda Freida dalījumā, kurš
seksualitātes pamatus klasificēja šādi. Ir orālā stadija, tā attiecas
uz zīdaiņa vecuma bērniem, kad mazulis baudu gūst ar mutes palīdzību.
Ir anālā stadija, kas sākas pēc gada, kad bērna uzmanība koncentrējas
uz vēdera izeju un pastiprināti tam pievērš vērību, jo tiek mācīts iet
uz podiņu, par ko saņem uzslavas vai nopēlumus. Un ir edipālā fāze, kas
iestājas, bērnam mazliet paaugoties, kad viņam jau ir savs mīlamais
objekts un bauda tiek gūta no tieša – emocionāla un ķermeniska –
kontakta ar to. "Ja šīs stadijas nav kā pienākas izdzīvotas, tad cilvēkam var
rasties problēmas arī viņa turpmākajā dzīvē un, protams, arī
seksuālajā. Jāatceras, seksuālā dzīve ir milzīga enerģija, tā ir vitālā
enerģija, tā sauktā fiziskā enerģija (spēks, izturība, varēšana, utt.),
tā ir visas dzīves pamats. Tāpēc svarīgi bērnu veiksmīgi izvadīt cauri
šiem procesiem, lai māte bērnu zīda ar krūti, lai ir pods, nevis
pamperi (pamperu blaknes ir atsevišķas raksta vērta tēma – Aut.), lai
bērna dzīves pirmajos gados blakus ir mīlošs tuvinieks, nevis vienmēr
mainīgās aukles. Lūk, tas arī būs tas karkass, kas ir veiksmīga, sevī
stabila cilvēka pamats,” rezumē Līga Birzniece.
Krāniņš nav fui!
Un
tātad... zīdainis guļ uz muguras, laimīgs smaida, priecājas par sevi,
pasauli un ar interesi aptausta sevi. Mammīte priecājas līdzi un mīļi
skaidro – jā, jā, patausti – zini, tā ir tava austiņa, ar to tu dzirdi.
Aptausti pirkstiņus, ar tiem tu mācīsies noturēt karoti un zīmēt.
Aptausti kāju pirkstiņus – re, kādi mazi zirnīši... Līdz piepeši bērns
pieskaras saviem dzimumorgāniem... Hm. Mamma viegli, tomēr uzstājīgi
paņem viņa rociņu nost – fui, to ne. Un kas notiek? Bērna apziņā (vai
zemapziņā) nogulstas informācija – tas ir kaut kas aizliegts. Un ko mēs
darām ar aizliegto atvilktni, kad vecāku nav mājās? "Maza bērna acīs dzimumorgāniem, kreisās kājas īkšķim vai acij
ir vienādi svarīga loma,” saka seksologs Artūrs Šulcs, uzsverot – tie
ir izziņas vērti, un tikai. Aizliegtā augļa kairinājums mūsu smadzenēs
rodas no aizlieguma, normālas izziņas apiešanas, no vecāku izvairīšanās
par to runāt. Jo vieglāk taču ir nerunāt, vai ne ? Taču vajadzētu būt
tā, ka tieši vecāki ir bērna uzticības personas. Protams, neviens no
mums nav perfekts, var gadīties, ka kādās dzīves situācijās mēs
kļūdāmies un uzliekam kādu tabu barjeru, un bērns kautrējas vai baidās
jautāt. Tomēr tas ir labojams. Vajag tikai ticēt sev un bērnam. Speciālisti ir pārliecināti – nekādai īpašai dzimumaudzināšanai
nemaz nav jānotiek, un, ja kāds tēvs vai māte iedomājas sākt pēc
slīdošā grafika stūrī iespiestam bērnam lasīt lekciju kursu, tas būtu
pat perversi. Parasti dzīve pati piespēlē situācijas, kuras prasās būt
izrunājamas. ... kāda meitene dārziņā pusdienlaikā, novilkusi biksītes,
puišiem rāda savas "meiteņu lietiņas”... bērns redz, ka filmā divi
kaili cilvēki mīlējas... bērns novēro, kā pārojas sunīši uz ielas...
kaimiņienei kļūst liels puncis, jo tajā aug mazulis... Katra šī
situācija pieprasa atbildi, un katram vecumam būs savi jautājumi. Un
nav vajadzības trīsgadīga bērna prātu piebāzt ar informāciju, kurai
viņš nav gatavs, bet uz jautājumu, cik daudz var stāstīt, atbilde –
visu, ko bērns vēlas zināt. Vecāki ļoti labi jūt, kad bērna interese ir
apmierināta. Turklāt jāatceras – mazs bērns, runājot par "tādām
lietām”, nejūtas neērti. Viņš to (kaunu, bailes, diskomfortu, agresiju)
sajūt no vecākiem. Jo bērnam vecāki dod tieši tik daudz un tieši tādā
kvalitātē, cik daudz un kādā kvalitātē tas ir pašos vecākos. Ja bērns negūs atbildes no saviem tuvākajiem, viņš tās meklēs
citur. Tādā gadījumā jārēķinās ar to, ka šī "apgaismošana”, iespējams,
būs šķība, greiza, nepareiza, izmantojot neapskaužamas kvalitātes
ilustratīvos materiālus. Turklāt, ja tā būs pirmā informācija, tā
ieguls personības apziņā ar daudz lielāku svaru nekā tad, ja bērns tam
ir bijis sagatavots. Bērns, kurš kopš mazām dienām ar vecākiem gājis
pirtī, kurš laikus ir saņēmis atbildes uz jautājumiem, kurš uzticas
vecākiem un kura vecāki uzticas viņam, pat ieraugot internetā, žurnālā
vai drauga telefonā pornogrāfiskas bildītes, būs jau imūns pret šo
morālo kroplību, kā arī daudz mazāk ieinteresēts savas bērnudārza vai
skolas biedrenes biksīšu novilkšanā... Jā, starp citu, to meitenīti,
kura pusdienlaikā novilka biksītes, bērnudārza audzinātājas nopēra ar
žagariem. Viņa bļāva tā, ka viss dārziņš skanēja, un visi bērni zināja,
par ko šis skandāls. Todien grupiņai X tika pasniegta mācību stunda –
kas ir slikts, un kas labs. Lieki piebilst, ka māte no kauna bija
gatava zemē ielīst, un droši vien sodīja „izvirtušo” atvasi vēlreiz. Vai meitenei tā bija trauma uz mūžu? Speciālisti apgalvo –
simtprocentīgi. Būtībā – tika sodīts viņas kailums. Bet, kā šī trauma
izpaudīsies, var tikai minēt. Viena no diagnozēm varētu būt anorgasmija
(nespēja sasniegt orgasmu), sievietes ar šādu diagnozi palīdzību meklē
visai bieži – prognozē Līga Birzniece un piebilst – bet daudzas arī
nemeklē. Sadzīvo – vai nu tēlojot orgasmu, vai samierinoties, kas viņām
kaut kas tāds nepienākas. Jo galu galā tās gultas darīšanas tāda
šmucība vien ir. Tā viņām ir teikusi māte vai audzinātāja, vai
skolotāja, vai kaimiņiene... labam nodomam vienmēr kāds gudrinieks
atrodas.
Mīlestība, meitiņ, ir skaista
Savu
seksualitāti mēs izzinām, atklājam un attīstām visu mūžu – lai cik gadu
mums būtu. Seksologi iesaka sievietei reizi pa reizei aplūkot savus
dzimumorgānus spogulī – tā rodoties identifikācijai pašai ar savu
sievišķību, kas bieži vien ir norakta kā mazsvarīgākā tālu prom – aiz
rūpēm par darbu un ģimeni. Māte, kura ir akceptējusi šo atziņu, bez
pārmetumiem, saprotoši un mierīgi izturēsies pret septiņgadīgo vai
trīspadsmitgadīgo meitu, kuru, pārnākot no darba, ir pieķērusi sēžam
pie spoguļa ar pavērtām kājām. Viņa sapratīs, ka tas ir izziņas
process, kontakts ar topošo sievišķību, sevis identifikācija,
iepazīšana, un nekā perversa vai nosodāma tajā nav. Visos laikos bērni ir centušies izzināt savu ķermeni un tā
sajūtas. Agrāk tās bija spēles "dakteros” – kad divi, visbiežāk pretējā
dzimuma bērni, noģērbās kaili, izpētot viens otra dzimumorgānu detaļas
it kā "dakterēšanas” ceļā. Tagad šie paši bērni ir izauguši, un nu viņu
bērni dara to pašu, tikai spēles ir mazliet modernizētākas – "ģimenes”,
"fotosesijas”... Stāsta mamma Ieva: "Pie mūsu trīsgadīgā dēliņa mēdza viesoties
septiņgadīga kaimiņu meitene. Biju priecīga, ka bērnam ir ar ko
spēlēties, un mierīgi darīju savus darbus. Viņi par savu spēļu vietu
bija izvēlējušies māsas divstāvu gultu – aiz aizkariņiem – laba spēļu
mājiņa. Reiz pēc kārtējās ciemošanās, kad meitenei bija laiks doties
mājās, ievēroju, ka viņa ir stipri sasarkusi. Arī mans puika bija sārts
un priecīgs, ko nemaz neslēpa, tieši otrādi – viņš skaļi paziņoja:
"Mammu, tu zini, Sigita bučoja manu krāniņu!” Ko tādu dzirdot, meitene
nosarka vēl stiprāk un sāka iebilst, ka tā nav taisnība, tomēr, prom
ejot, izdzirdēju pie durvīm sačukstēšanos – Sigita puikam solīja
konfektes, ja viņš neteiks, kas noticis zem gultas. Vēlāk puika
pastāstīja, ka rotaļu ierosinājusi Sigita un viņam tā ļoti patikusi.
Esot bijis ļoti jauki, jo viņam arī esot izdevies pieskarties tajā
vietā, kur Sigita čurā. Laba, interesanta, izdevusies diena,” Ieva
smejas atceroties notikušo, tomēr, stāstot par vīra reakciju, kļūst
nopietna. "Mēs nolēmām izvairīties no situācijas, ka meitene turpina nākt
pie ciemos. Ne jau aizliegt, bet vedināt viņus spēlēties pagalmā.
Turklāt puika tagad bija kā uzburts uz Sigitu, viņš viņu vaktēja,
staigāja pakaļ, visiem stāstīja, ka Sigita būs viņa sieva, respektīvi,
uzvedās kā džentlmenis. Un kā nu ne – Sigita taču bija viņa "pirmā
sieviete”. Tomēr mani vairāk par notikušo pārsteidza viņa tēva
reakcija – viņš bija ļoti dusmīgs. Vīrs to uztvēra kaut kā ļoti
personiski. Kāda māte, tāda meita – uzzinājis par notiekošo, viņš ar
dziļu nicinājumu teica. Te jāpaskaidro – Sigitai ir ļoti seksapīla,
izskatā koša, krāšņa, vienmēr moderni ģērbusies māte, tāda, kādas ļoti
patīk vīriešiem. Nezinu... Man šķiet, šīs dusmas bija nevis uz Sigitu.
Tās bija dusmas uz visu sieviešu dzimumu. Vai kādu, kas reiz manam
vīram bija skaudri nodarījusi pāri.” Līgas stāsts. "Man bija gadi trīspadsmit. Nuja, laiks, kad sāka
raisīties pirmās seksuālās sajūtas. Un tā reiz es nostājos spoguļa
priekšā, uzliku mammas krūšturi, sabāzu kaut ko tajā iekšā un mēģināju
skatīties uz sevi – kāda būšu, kad būšu pieaugusi. Tajā brīdī atvērās
durvis, un ienāca mamma. No izbīļa kā spruku savā gultā zem segas...
Bet mamma man pakaļ. Kā viņa mani lamāja, ak, tētīt! Un viņa mani lamā,
sit un rauj segu nost, bet es izmisīgi to turu un domāju – labāk uzreiz
nomirt. Mamma teica – padauzu savā mājā neturēšu. Viņa mani ļoti
kontrolēja. Lasīja manu dienasgrāmatu, pārbaudīja kabatas, necieta
manus draugus... Jā, protams, tagad zinu, kāpēc tas tā bija. Mamma manu
tēvu nemīlēja, viņi tā arī nodzīvoja kā svešinieki, cik tagad nojaušu –
seksa jau tolaik viņiem nebija. Bet ar apakšveļu ir jocīgi... Ir
pagājuši daudzi gadi, bet arī tagad, kad pielaikoju veikalā vai grozos
spoguļa priekšā, manī ir divējādas sajūtas – tāds kā kauns un vainas
apziņa un reizē kā salds uzbudinājums. Kaut kas laikam iesēdās. Bet,
cik zinu, tā var būt. Man ir kaimiņiene, kuras brālim patīk
sadomazohistiskas rotaļas, tipa – pātadziņas, roku dzelži, "tu esi mans
vergs”. Viņa saka: tas tāpēc, ka viņas māte, kā pieķērusi brāli ar
pornožurnālu tualetē, tā allaž slānījusi ar lecamauklu.” "Jā, jā, tie bija tie paši 13–14 gadi,” smejas nākamā uzrunātā
– Ineta. "Visi esam gājuši tam cauri. Jā, arī es kādu dienu pastkastītē
atradu pārkopētas pornogrāfiskas kārtis – tajā laikā tās ieveda
jūrnieki. Kad ar draudzenēm bijām par tām izirgojušās, noslēpu maciņā
un paņēmu līdzi uz laukiem pie vecmāmiņas – droši vien tādēļ, lai
izpētītu pamatīgāk. Nezinu, kāpēc neizmetu, kaut kas jau tur bija.
Sirsniņa tuk, tuk, austiņas tvīkst... Mana draudzene pēc tām kārtīm
trīs dienas negulēja – vaktēja savu mammu un papu. Redzi, vecāki gulēja
caurstaigājamā istabā, un tā nu viņa staigāja turpu šurpu, turpu šurpu,
kontrolēja – vai viņi nedara TO. Viņas vecāki! Šausmas. Bet par tām
kārtīm... Bija tā. Reiz man tās izbira vecāsmammas acu priekšā.
Atceros, kā viņa rāmi paskatījās uz mani un sacīja: "Meitiņ, mīlestība
ir tik skaista... bet šitais – tāds draņķis...” Viņa man tās nelika
izmest, to es izdarīju pati.”
Aizliegtais medus – pornogrāfija, aizmirstais objekts – ķermenis
Nu
jau tā ir modernās pasaules nodeva – pornogrāfijas un kailskatu (kas
gan nav viens un tas pats) atrašanās līdzās mūsdienīgajai ikdienai. Tas
nozīmē, ka gandrīz neviena filma neiztiek bez atklātiem kailskatiem, un
pornogrāfiska satura mājaslapas internetā ir pieejamas ikvienam. Jā,
sekss ir darbība, ar ko nodarbojas pieauguši cilvēki, taču, aizverot
aiz sevis guļamistabas durvis, visādā ziņā – ne citu acu priekšā.
Tomēr, pat rūpīgi izravējot šo nešķīstību dārziņu (60., 70., 80. gadu
bērniem pornogrāfiska satura materiāli nebija tik viegli pieejami),
jautājums paliek – vai mēs tiešām no visa tā spējām izvairīties? "Atceros, tas bija kādā 5. klasē, kad draudzene man satraukti
piezvanīja, ka vajagot satikties parkā,” stāsta Sanita. "Kad viņa man
steidzās pretim pa aleju, viņai no rokām izkrita prāva kaudzīte ar
melnbaltām fotogrāfijām; neko tādu mēs līdz šim nebijām redzējušas...
Draudzene tēva atvilktnē bija atradusi kaudzi ar grupveida seksa bildēm
– kopskaitā ap trīsdesmit. Tā kā viņas tēvs bija fotogrāfs amatieris,
bija pamats domāt, ka viņš ir šo fotogrāfiju autors. Vēlāk, turpat
parkā tika lasītas Jāņa Zālīša grāmatas – „Atklāti par laulības dzīvi”
un „Mīlestības vārdā”. Vienai draudzenei šīs grāmatas glabājās augstā
plauktā (burtiskā nozīmē), tomēr pieejamas; otrai tās bija noliktas
zemākos plauktos, starp citām grāmatām; manās mājās tādu nebija vispār.
Ko mēs toreiz domājām un runājām, tagad pat neatceros, bet mani
joprojām nepamet doma – mēs šo informāciju būtu uztvērušas daudz
adekvātāk, ja vecāki par to būtu runājuši.” Aizliegtajam auglim vienmēr ir saldi šķebinošā neķītrības
garša. Lietišķi un draudzīgi runātam vārdam tādas nav. ... kāda maza
meitene nostājas spoguļa priekšā un citu pēc citas pielaiko desmit
kleitas, uzvelk kurpītes un smalkas zeķbikses – kā mammai. Viņa
noskatās, kā mamma krāsojas pirms došanās uz darbu, šķirsta lielās
māsas tīņu žurnālu un mācās sev patikt. Viņa grib valkāt tādu pašu īsu
krekliņu (lai redzama naba), minisvārciņus un zābaciņus uz papēdīša.
Viņa mācās būt sieviete. Viņa izzina savu seksualitāti. Tas ir tikpat
būtiski, kā pieņemt savu dzimumu, tikpat būtiski, kā mīlēt savu ķermeni
tīri fiziskā veidā, proti, rūpējoties par to. Jo arī personīgo higiēnu
mēs mācāmies no saviem vecākiem un arī to, vai tu sportosi,
nepārēdīsies, mācēsi atpūsties un izjust prieku par savu ķermeni, arī
to mēs mācāmies no saviem vecākiem. Vai nu atdarinot, vai.... noliedzot
viņu pieredzi, darot pilnīgi pretēji. Lai gan – maksājot par šo
uzdrošināšanos ar atsvešināšanos un nesaskaņām. Daudzi vecāki ar bērniem par dzimumjautājumiem runā tikai tad,
kad dzimumnobriešana jau ir deguna galā. Meitenēm tad tiek nopirkta
kāda izglītojoša grāmatiņa (vai māte atrod kādu klusāku brīdi, lai
saprastu, vai meita kaut ko zina par mēnešreizēm), meita šādā
saspringtā sarunā, visticamāk, jūtas neērti, nekāda normāla
komunikācija tur nesanāk, drīzāk – formāli ievilkts ķeksītis mātes
sirdsmieram. Ko darīt ar puikām? Ai, vai nu tēvi ko mēģina, vai pasaule
izpalīdz – tā lieta vienkāršāka – puika priekšautā neko mājup
neatnesīs... (Urologi ir šausmās par dažu vecāku tumsonību, dažreiz
zēniem netiek iemācīta gluži elementāra higiēna, piemēram, kā apmazgāt
dzimumlocekli, kas nereti beidzas ar nopietniem iekaisumiem.) "Tas nav viens gadījums, kad psiholoģiskos semināros man nāk
klāt četrdesmitgadīgas sievietes un vēlas parunāt par traumu, ko viņām
sagādājušas pirmās mēnešreizes,” stāsta Artūrs Šulcs "Viena, audzināta
katoliskā garā Latgalē, pirmo mēnešreižu laikā nopietni uzskatījusi, ka
viņa mirst, jo nevarējusi saprast, kāpēc gan no viņas līst asinis. Tā
tur gadās bieži – iespējams, tā ir baznīcas uzspiesta – pret savu
ķermeni un tā procesiem izturēties nicinoši. Cita sieviete stāstīja, kā
mēnešreižu laikā, būdama jauna meitenīte, pusaudze, no Valkas uz
Ventspili (ar diviem autobusiem!) braukusi, kā higiēnas paketi
izmantojot tikai vienu kabatlakatiņu. Varam iedomāties, cik tas bija
pazemojoši un mokoši. Šī netīrības, sava ķermeņa nepieņemšanas sajūta
var vilkties līdzi visu mūžu. Bet sevis nepieņemšana, kuras iemesls
visbiežāk ir vecāku traumatiskā attieksme pret bērnu, nereti rada
neirozi, un tai ir trīs izpausmes veidi – agresija, depresija un
atkarība – starp citu, ļoti izplatīti mūsu sabiedrībā.” "Kad vecāki atnāk pie manis, teikdami, ka kaut kas nav kārtībā
ar viņu bērnu seksualitāti, es viņiem atbildu, ka, visdrīzāk, kaut kas
nav kārtībā ar viņiem pašiem,” nosaka Līga Birzniece. "Visas pieaugušo
cilvēku problēmas atspoguļojas viņu bērnos. Bet to, protams, grūti
pieņemt. Ja, piemēram, bērns ir pārlieku aizrāvies ar masturbāciju, tas
parasti liecina par to, ka viņš cieš no emocionāla sasprindzinājuma
ģimenē. Un tiem nebūt nav jābūt ķīviņiem, skandāliem un trauku
dauzīšanai. Diemžēl ļoti bieži vecāki savas nenokārtotās attiecības
"realizē”, ieraujoties sevī (starp citu, tas parasti notiek
inteliģentu, labi izglītotu cilvēku ģimenēs). Šo atsalumu un ignoranci
bērni ļoti labi jūt un smagi pārdzīvo. Tā dēļ bērns varētu arī sākt it
kā pārlieku bieži masturbēt, taču – iemesls nav jāmeklē bērnā.
Visbiežāk ir tā: vecāki atrisina savas problēmas, un pazūd problēmas ar
bērnu.”
Rotaļas ar kailumu, un vai mans dēls būs gejs?
Tomēr
Līga Birzniece piebilst – protams, katrs gadījums ir individuāls. Patīk
šis teiciens psihologiem. Elastība ir viņu stiprā puse. Arī atbildot uz
jautājumu, vai uztraukumam ir pamats, ja, piemēram, nāk gaismā tas, ka
tava meita, spēlējoties ar draudzeni, maigojas viena ar otru? "Atceroties savas bērnu dienu rotaļas ar kailumu, varu teikt,
ka, protams, nekādu seksuālu baudu no tām neguvu, pat ja tajās bija
iesaistīts pretējā dzimuma bērns,” atceras Vineta, kurai tagad ir 36
gadi. "Ar savu brālēnu bijām pat tik pārdroši, ka vilkām bikses nost
turpat aiz lielā ēdamgalda, kuram otrā pusē sēdēja vectēvs. Viņam
nebija vienas kājas, un mēs savā bērnu gudrībā zinājām, ka viņš necik
veikli piecelties nevar. Un tā nu mēs tur ņēmāmies. Brīžiem gan
vectēvam radās aizdomas, viņš mūs mēģināja apsaukt – ko mēs tur darot,
bet mēs nelikāmies traucēti. Vēlāk tādas pašas rotaļas izspēlēju ar
kādu meiteni, viņa bija trīs gadus vecāka par mani, kura tēloja puisi.
Tas bija interesanti, satraucoši, mazliet pat patīkami, taču ne
seksuāli. Drīzāk ko tādu varu atcerēties, kad domāju par kādu vecāku
puisi, kurš bija man iepaticies, un es iztēlojos, kā viņš man apliek
roku ap pleciem vai noskūpsta.” "Tā jau ir – katram laikam savi varoņi,” atzīst Līga Birzniece.
Katrā vecumā ir dažādas lietas, kuras mums šķiet erotiskas. Pusaudzis
var būt aizrāvies ar pornosaitu skatīšanos, taču, domājot pats par
savām romantiskajām attiecībām, ir naivs un piesardzīgs. "Arī tā meitene, kura varbūt izskatās seksuāli nobriedusi,
izaicinoši ģērbjas un izturas, savās attiecībās vēlas iziet visas
stadijas – ar acu kontaktu, pirmo pieskārienu, rokas saņemšanu, pirmo
nevainīgo skūpstu, draudzēšanos, nelielu atkailināšanos, peldēšanos
kailiem... Būtībā tā notiek otra iepazīšana, pieņemšana, iekārošana,
seksuālu sajūtu nobriešana domās,” stāsta Arturs Šulcs. "Un būtībā šīs
stadijas iziet vēlas arī pieaudzis cilvēks. Tieši tāpēc Nabokova stāsts
par Lolitu savā dziļākajā būtībā ir tik perverss, jo starp rindām
parāda mums nesaderību starp to, kam gatava pusaudze, un ko viņai
piedāvā nobriedis vīrietis. Visdrīzāk, viņa dzimumaktu veica tehniski,
negūstot no tā baudu, un tas ir nenormāli. Jo jābūt divu būtņu
līdzvērtīgai saskaņai, kurā mīlas kulmināciju gūst abi. Dzimumaktam bērns ir gatavs, tikai iestājoties pubertātei, līdz
tam pornogrāfisku attēlu aplūkošana vai "spēlēšanās dakteros” ir tikai
ziņkārība. Protams, to nevajadzētu kultivēt, taču vecākiem vajadzētu
saprast, ka viņu bērns, lai ko viņš tādu darītu, nav neķītrs. Savā
būtībā viņš ir naivs un bērnišķīgs. Tikai ziņkārīgs. Uztraukties
vajadzētu sākt, ja dzimumizziņas ceļā tiek veikts kāds pāridarījums –
dzīvniekam vai otram bērnam. Tad varētu būt vajadzīga nopietna
psihoterapeitiska darbība. Protams, arī bērna vecākiem.” Taču uz jautājumu, kad cilvēks iegūst savu seksuālo
orientāciju, un vai pirmā mīlināšanās pieredze var ietekmēt noslieci
"pa labi vai kreisi”, abi speciālisti – gan Artūrs Šulcs, gan Līga
Birzniece – atbild vienprātībā – seksuālā orientācija bērnam tiek
ielikta jau šūpulī – piedzimstot. Un vecāku aktivitātes, mēģinot vest
aizdomīgo bērnu pie prāta, var ietekmēt topošo personību tikai
traumatiski. Ja bērns tomēr ir homoseksuāls, viņš pieaugot saprot, ka
ir no tēva nicinātās "zilo” grupas. Un tad scenārijs parasti ir
klasisks – ģimenei viņš savu īsto dabu neatklāj, visbiežāk – apprecas,
savas intereses neatklājot arī sievai, vēl – šādas neiecietības dēļ
veidojas vismaz divi (vai vairāk – ja skaitām viņu bērnus) traģiski
likteņi. Bet gadās arī tā, ka dažs šāds jaunietis savu problēmu risina
galēji radikāli, proti, izdarot pašnāvību. Tomēr teorija, vai jaunieša pirmais partneris var noteikt viņa
turpmāko seksuālo orientāciju, ir tikai un vienīgi mīts. "Šādas rotaļas
ar sava dzimuma jauniešiem iziet gan meitenes, gan puiši,” skaidro Līga
Birzniece, "un tajās nav nekā nosodāma vai nepareiza. Tas viss ir
eksperiments, savas seksualitātes, savu robežu noskaidrošana – vai man
tas patīk vai ne, gribu to vai negribu.” "Diviem cilvēkiem ir atļauts viss, ja vien viņi abi divi tam
piekrīt,” Līgas Birznieces sacīto papildina Artūrs Šulcs. "Starp
jēdzieniem ‘homoseksuāls’ un ‘heteroseksuāls’ ir ļoti daudz
starpstadiju. Tāpēc bērna "nepareizo” interesi nevajadzētu uztvert kā
bargu likteņa sodu. Mēs katrs par sevi zinām ļoti maz. Gan šī, gan
daudzas citas tēmas mūsu dienās tiek iztirzātas, lai atbrīvotos no
klišejām, kuras sabiedrībā valdījušas gadu desmitiem, pat simtiem ilgi.
Ir viegli iemācīt bērnu dzīvot "pareizu” dzīvi, daudz grūtāk ir iemācīt
bērnu dzīvot laimīgi.” "Dīvaini,” nopūšas seksologs. "Cilvēks lido tūkstošiem
kilometru, lai paskatītos uz piramīdām vai ķenguriem, bet nepazīst pats
savu ķermeni. Pat pieauguši cilvēki par savu ķermeni bieži vien zina
ļoti maz. Kāpēc tā? Viss sākas ar vecāku glāstiem... Bērnam būtu jāmāca
priecāties par savu ķermeni – iepazīt dažādas masāžas – kādas sajūtas
rodas, turklāt būtu jāmāca pieņemt savu ķermeni, lai kāds tas viņam arī
būtu – tievāks, resnāks, neproporcionālāks, ar "pareizu vai nepareizu”
orientāciju. Diemžēl bieži tiek novērots tieši pretējais.”
Kosmosa mistērija
Mazs
bērns kā piekalts vaļā muti raugās dzimumaktā, kuru viņam piedāvā
nejauši ieslēgts televīzijas kanāls. Ar prātu viņš pat īsti nesaprot,
ko pieaugušie tur dara, taču kāda pirmatnēja atmiņa liek viņam šajā
procesā raudzīties kā brīnumā. Būtībā šī divu cilvēku savienošanās
(tāpat kā cilvēka aiziešana) zemapziņas līmenī bērnu interesē kā
mistērija – lielais dabas un kosmosa noslēpums. Ja atmetam visus
uzslāņojumus, jebkurš uz šīm parādībām raugās tāpat. Dzimumakts, kurā
no divu mīlošu cilvēku savienības rodas jauna dzīvība, un cilvēka nāve
– kā vārti uz nezināmo – ir divas lielās mīklas, kuras gan biedē, gan
pievelk. "Cik labi būtu, ja mēs dzimumaktu uztvertu kā sakrālu,” piekrīt
Artūrs Šulcs. Tas būtu normāli, ja mēs brīdi, kad esam radušies,
ieņemti šajā pasaulē, uzskatītu par svētu. Cik labi būtu, ja mēs par
tīru un skaistu uzskatītu savu ķermeni.” Jo neķītrs un amorāls var būt
arī šķietami garīgais – mīlestība, kas iet pāri līķiem, baznīca, kuras
paspārnē plaukst pedofilija, vai māte, kura nemīl savu bērnu, nespējot
viņam dāvāt siltumu, bet tēvs – drošību un gudrību, ka bērns spiests
meklēt zudušo pasauli kaut kur citur, nereti pieņemot par patiesību arī
surogātu. "Man bija draudzene, ar kuru mēs spēlējām princi un princeses.
Princis viņu glāba, tad bija kāzas, un tad mēs zem segas mīlinājāmies,
tēlojot pieaugušos,” atceras Evija. "Viņas mamma bija šķirta, mana
mamma bija šķirta, mēs abas bijām vienīgās meitas. Un mums visām bija
vajadzīga mīlestība – vīrietis. Tagad man ir ģimene, viņai arī, un arī
mūsu mammas ir apprecējušās. Viss ir normas robežās. Tomēr... Lai ko
teiktu speciālisti, tas pirmavots, kaut vai tā būtu peļķe, no kuras tu
uz kādu laiku dzesē slāpes, paliek uz mūžu. Varbūt tas tiek iebāzts
"melnajā kastē”, varbūt izstumts, pat aizmirsts, tomēr tas ir mūsos.
Zinu puisi, kurš baudas visaugstāko virsotni izbauda tikai orālā seksa
laikā. Viņam bija ļoti stingra, pat cietsirdīga māte, bet viņa pirmā
seksuālā pieredze bija... bildīte ar milzu vagīnu pa visu attēlu, uz
kura viņš masturbēja. Arī man tagad ir īpašas attiecības ar draudzenēm.
Es no viņam gaidu vairāk un dodu arī vairāk, nekā viņas no manis prasa.
Nē, nav runa par fizisko tuvību, ir muļķīgi visu reducēt uz seksu.
Laikam pareizi būtu teikt – es gaidu šo dvēseles apmieru. Jo īstenībā
mēs visu mūžu meklējam mīlestību. Ziniet, kā ar tiem kucēniem, kurus
bērnībā nav barojuši. Tāpēc, ja man kāds vaicās, kā tu pasargā savu
pusaudzi meitu šajā laikā, kad viss ir vienā katlā sabāzts, kad seksīgs
ir viss un sekss, vara, nauda ir visam gala mērķis, mans padoms –
vienīgais veids, kā saglabāt bērnā šo brīnumu un pietāti pret
radīšanas mistēriju, ir viņu sātīgi barot. Ne izolēt. Ne gudri likt
klapes uz acīm (sak, nebūs brīva laika, nebūs muļķību. Šis puisis
iemanījās "to lietu” izdarīt pat skolas starpbrīdī), bet –barot bērna
dvēseli. Šai paaudzei daudz spēka vajag. Viņiem, oi, ir ko turēt.
Daudz, daudz glāstu vajag.” Labs vai slikts? Tāds, lūk, jautājums. Ja bērnam tiek mācīts,
ka ķermenis ir dievišķs altāris, ne grēka bedre, piekritīsiet –
attieksme mainās.
|