Rīgas sabiedriskais transports kļūst aizvien nedraudzīgāks - Latvijā - Rakstu katalogs - Izklaides Portāls
Sākums » Raksti » Latvijā

Rīgas sabiedriskais transports kļūst aizvien nedraudzīgāks

Sabiedriskais transports pēdējo gadu laikā aizvien tālāk „aizbrauc” no rīdziniekiem. Rīgas domes pārstāvji gan stāsta par sabiedriskā transporta attīstību...

Vienkāršs faktu uzskaitījums liecina, ka 21. gadsimta sākumā Rīgas sabiedriskais transports pasažieriem kļūst aizvien nedraudzīgāks.

Tomēr fakti liecina gluži pretējo. Ir likvidēti vairāki maršruti, atcelti nakts reisi, diskriminē pasažierus ar suņiem un bagāžu. Tie ir tikai daži „uzlabojumi”, ar kuriem šajā gadsimtā bija un ir jāsamierinās rīdziniekiem.
Kasjauns.lv, neanalizējot biļešu cenu politiku un transportlīdzekļu tehnisko stāvokli, ir spiests atzīt, ka sabiedriskais transports aizvien tālāk „aizbrauc” no potenciālā pasažiera. Uz šī fona pilsētas tēvu runas par prioritātes piešķiršanu sabiedriskajam transportam izklausās diezgan neadekvāti. Jāteic, ka sabiedriskā transporta „uzlabojumi” ir veikti ne tikai pašreizējos krīzes apstākļos, bet arī „treknajos gados”, kad it kā nevarēja aizbildināties ar smago finansiālo situāciju.

Nakts reisi
Pirms Tramvaju un trolejbusu pārvaldi (TTP) pievienoja autobusu parkiem – „Rīgas satiksmei”, TTP nodrošināja nakts tramvaju un trolejbusu reisus. Apmēram reizi stundā visnoslogotākajos maršrutos brauca dežūrtramvaji un dežūrtrolejbusi.
Vēlākie „Rīgas satiksmes” apgalvojumi, ka nakts reisi nav paredzēti vienkāršajiem rīdziniekiem, bet tikai transportu apkalpojušajam personālam, neiztur kritiku. Ka nakts transports bija paredzēts arī vienkāršajiem rīdziniekiem liecina kaut vai tas, ka nakts tramvaju un trolejbusu saraksts bija izlikts gan pieturvietās, gan publicēts internetā.
Pagājušā gadsimta deviņdesmito gadu pirmajā pusē bija arī nakts autobusu reisi, par kuriem daudzi jau ir aizmirsuši.
Pirms vairākiem gadiem „Rīgas satiksme” likvidēja iespēju rīdziniekiem mājās ar sabiedrisko transportu nokļūt arī nakts melnumā.

Taksobusi
Gadsimta sākumā galvaspilsētā likvidēja taksobusu maršrutus, kuri pārklāja visu pilsētu. Taksobusu satiksmi nodrošināja autobusu firmas, kuras nebija saistītas ar pašvaldības pārvadātājiem.
Rīgas domes amatpersonas pirms gadiem desmit sāka žēloties, ka taksobusu ieviešana bijusi kļūda, ka tie dezorganizē satiksmi un tamlīdzīgi. Galvenais sašutuma iemesls gan bija visai prozaisks – taksobusi atņēma peļņu Rīgas pašvaldības autobusu parkam, un tādēļ tos ar vienu spalvas vēzienu arī likvidēja.
Likvidējot taksobusus, rīdziniekime tika atņemtas iespējas izvēlēties alternatīvu pašvaldības sabiedriskajam transportam. Līdz ar to arī zuda iespējas atklāt tādus autobusus maršrutus, kurus neatbalsta „Rīgas satiksme”.

Autobusi
„Rīgas satiksmes” autobusu maršrutu tīkls pēdējos gados gan nav īpaši pasliktinājies. Iespējams, varbūt pat gluži otrādi, jo ir atklāti vairāki „garie maršruti”, kā, piemēram, 3. vai 21. maršruts.
Tomēr gadu laikā pilsētas sabiedriskā autobusa reisi ir atcelti uz vairākiem pilsētas rajoniem. Piemēram, vairs nekursē 30. autobusa maršruts uz Ķīpsalu. Tas nozīmē, ka Ķīpsalas iedzīvotājiem nav vairs iespēju izmantot pašvaldības sabiedrisko transportu un tajās piešķirtās atlaides un priekšrocības. Ķīpsaliešiem ir jāpamierinās tikai ar privāto pārvadātāju nodrošinātājiem maršruta taksometriem.

Bagāžas un suņu pārvadāšana
Teorētiski pasažieriem ir jāpērk biļete par bagāžas un mājdzīvnieku, piemēram, suņa pārvadāšanu. Tomēr tagad to var nopirkt tikai pie transportlīdzekļa vadītāja.
Tas nozīmē, ka  tramvaju otrajos vagonos vairs nedrīkst braukt ar bagāžu vai suni. Līdz ar to var uzskatīt, ka „Rīgas satiksme” diskriminē pasažierus, vienai daļai no tiem atļaujot pārvietoties tikai kādā noteiktā vagonā.
Jāņem vērā arī tas, ka pārsvarā pieturvietās transportlīdzekļu vadītāji pirmās vagona durvis neatver. Tādējādi pasažierim ar čemodāniem vai suni bieži vien ir jāspraucas pa pārpildītu salonu līdz vadītājam un jānopērk bagāžas biļete. Teorētiski tas it kā būtu iespējams, bet praktiski pārsvarā ir neiespējami.

Trolejbusi
Dažu gadu laikā „Rīgas satiksme” ir pamanījusies slēgt vairākus trolejbusu maršrutus – 2., 10. un 12. Lai arī tie ir aizstāti ar autobusiem, jauno autobusu maršruti ne vienmēr sakrīt ar iepriekšējiem trolejbusu maršrutiem.

Tramvaji
Gadsimta sākumā „Rīgas satiksme” algoja kādu visnotaļ ne lētu ārvalsts konsultāciju firmu, kurai bija jāizstrādā priekšlikumi tramvaju maršrutu tīklam. Matemātiski analizējot pasažieru plūsmu, ārvalstu konsultanti „Rīgas satiksmei” ieteica atklāt „garos tramvaju” maršrutus, kas savienotu divus galējos pilsētas rajonus. Tādi arī tika radīti. Piemēram, 1. tramvaja maršruts savienoja Imantu un Juglu, bet 8. – Zasulauku un Mežaparku.
Pagājušā gada rudenī šie maršruti tika likvidēti. „Rīgas satiksme” nepārliecinoši to argumentēja ar faktu, ka šos maršrutus izmanto gaužām maz cilvēku. Pēc loģikas, tad arī nāktos likvidēt 2., 4., 6. un 11. tramvaju maršrutus, kuri dublējās ar 1. un 8. maršrutu, jo iznāk, ka arī šajos maršrutos brauc pārāk maz ļaužu.
Jāteic, ka „Rīgas satiksme” arī klaji meloja rīdziniekiem. Pagājušā gada vasaras sākumā pilsētniekiem klāstīja, ka 1. un 8. maršrutu likvidē tikai uz dažiem mēnešiem, kamēr notiks sliežu ceļa remontdarbi 11. Novembra krastmalā. Rudenī, kad remontdarbi beidzās, „garie maršruti” vienkārši pazuda.

Biļešu sistēmas nejēdzības
Ieviešot e-talonu, pasažieriem tika piedāvāti vairāki nekā 80 biļešu veidi. Vienkāršam rīdziniekam, kurš nebija izgājis biznesa grāmatvedības kursus, to apgūšana ir kā īsta ķīniešu ābece. To apliecināja arī valsts kontroliere Inguna Sudraba.
Eksperimenti ar e-talonu joprojām turpinās. Tikko ir paziņots, ka tiks likvidētas mēnešbiļetes un to vietā piedāvātas mēneša kartes noteiktam braucienu skaitam. Līdz ar to arī pazūd mēnešbiļetes būtība, kas ir paredzēta braucieniem 30 dienas noteiktā maršrutā vai transporta veidā,.
„Rīgas satiksme” apgalvo, ka jaunās mēneškartes ir izstrādātas, ņemot vērā, ka mēnešbiļetes lietotājs vidēji dienā veic trīs braucienus. Te jāšaubās par „Rīgas satiksmes” grāmatvežu matemātiskajām spējām, jo mēneša karte mēnesim tikšot piedāvāta 85 braucieniem, bet mēnesī taču ir 30 dienas.

Elektrovilcieni
Varam apelēt pie ekonomiskiem aprēķiniem un lietderības, bet tas, ka ir smazināts elektrovilcienu skaits un likvidētas biļešu kases vairākās stacijās, piemēram, Dārziņos, pasažieru ērtībām gan nenāk par labu.

Maršrutu taksometri
„Maršrutnieki” nav atkarīgi no valsts vai pašvaldības piešķirtās dotācijas, jo to satiksmi nodrošina privātie pārvadātāji. Jau gadiem pasažieru neapmierinātību izpelnās šo pārvadātāju nekaunība – biļešu neizsniegšana un pārpildītie saloni.
Tai pašā laikā pašvaldība pēdējos gados arī ir pienesusi savu „artavu”, liedzot  „maršrutniekiem” apstāties ārpus sabiedriskā transporta pieturvietām.ss
Kategorija: Latvijā | Pievienoja: oskars (23.02.2010)
Skatījumu skaits: 648 | Reitings: 0.0/0
Komentāru kopskaits: 0
Pievienot komentārus var tikai reģistrētie lietotāji.
[ Reģistrācija | Ieeja ]

Profils

Sveiks/a: Viesis

Vēstules:

Viesi, lūdzu piereģistrējaties!

Aptauja

Vai tu skaties hokeju ?
Atbilžu kopskaits: 280

Skaitītāji

Top Site Statistika - TopSite.lv

Kategorijas

Latvijā [65]
Pasaulē [61]
Sports [37]
Joki [27]
Slavenības [31]

Pulkstenis