Sabiedriskais transports pēdējo gadu laikā aizvien tālāk
„aizbrauc” no rīdziniekiem. Rīgas domes pārstāvji gan stāsta par
sabiedriskā transporta attīstību...
Vienkāršs faktu uzskaitījums liecina,
ka 21. gadsimta sākumā Rīgas sabiedriskais transports pasažieriem kļūst
aizvien nedraudzīgāks.
Tomēr fakti liecina gluži pretējo. Ir likvidēti vairāki maršruti,
atcelti nakts reisi, diskriminē pasažierus ar suņiem un bagāžu. Tie ir
tikai daži „uzlabojumi”, ar kuriem šajā gadsimtā bija un ir
jāsamierinās rīdziniekiem. Kasjauns.lv, neanalizējot biļešu cenu politiku un
transportlīdzekļu tehnisko stāvokli, ir spiests atzīt, ka sabiedriskais
transports aizvien tālāk „aizbrauc” no potenciālā pasažiera. Uz šī fona
pilsētas tēvu runas par prioritātes piešķiršanu sabiedriskajam
transportam izklausās diezgan neadekvāti. Jāteic, ka sabiedriskā
transporta „uzlabojumi” ir veikti ne tikai pašreizējos krīzes
apstākļos, bet arī „treknajos gados”, kad it kā nevarēja aizbildināties
ar smago finansiālo situāciju.
Nakts reisi
Pirms Tramvaju
un trolejbusu pārvaldi (TTP) pievienoja autobusu parkiem – „Rīgas
satiksmei”, TTP nodrošināja nakts tramvaju un trolejbusu reisus.
Apmēram reizi stundā visnoslogotākajos maršrutos brauca dežūrtramvaji
un dežūrtrolejbusi. Vēlākie „Rīgas satiksmes” apgalvojumi, ka nakts reisi nav
paredzēti vienkāršajiem rīdziniekiem, bet tikai transportu
apkalpojušajam personālam, neiztur kritiku. Ka nakts transports bija
paredzēts arī vienkāršajiem rīdziniekiem liecina kaut vai tas, ka nakts
tramvaju un trolejbusu saraksts bija izlikts gan pieturvietās, gan
publicēts internetā. Pagājušā gadsimta deviņdesmito gadu pirmajā pusē bija arī nakts autobusu reisi, par kuriem daudzi jau ir aizmirsuši.
Pirms vairākiem gadiem „Rīgas satiksme” likvidēja iespēju rīdziniekiem mājās ar sabiedrisko transportu nokļūt arī nakts melnumā.
Taksobusi
Gadsimta
sākumā galvaspilsētā likvidēja taksobusu maršrutus, kuri pārklāja visu
pilsētu. Taksobusu satiksmi nodrošināja autobusu firmas, kuras nebija
saistītas ar pašvaldības pārvadātājiem. Rīgas domes amatpersonas pirms gadiem desmit sāka žēloties, ka
taksobusu ieviešana bijusi kļūda, ka tie dezorganizē satiksmi un
tamlīdzīgi. Galvenais sašutuma iemesls gan bija visai prozaisks –
taksobusi atņēma peļņu Rīgas pašvaldības autobusu parkam, un tādēļ tos
ar vienu spalvas vēzienu arī likvidēja. Likvidējot taksobusus, rīdziniekime tika atņemtas iespējas
izvēlēties alternatīvu pašvaldības sabiedriskajam transportam. Līdz ar
to arī zuda iespējas atklāt tādus autobusus maršrutus, kurus neatbalsta
„Rīgas satiksme”.
Autobusi
„Rīgas satiksmes”
autobusu maršrutu tīkls pēdējos gados gan nav īpaši pasliktinājies.
Iespējams, varbūt pat gluži otrādi, jo ir atklāti vairāki „garie
maršruti”, kā, piemēram, 3. vai 21. maršruts. Tomēr gadu laikā pilsētas sabiedriskā autobusa reisi ir atcelti
uz vairākiem pilsētas rajoniem. Piemēram, vairs nekursē 30. autobusa
maršruts uz Ķīpsalu. Tas nozīmē, ka Ķīpsalas iedzīvotājiem nav vairs
iespēju izmantot pašvaldības sabiedrisko transportu un tajās piešķirtās
atlaides un priekšrocības. Ķīpsaliešiem ir jāpamierinās tikai ar
privāto pārvadātāju nodrošinātājiem maršruta taksometriem.
Bagāžas un suņu pārvadāšana
Teorētiski
pasažieriem ir jāpērk biļete par bagāžas un mājdzīvnieku, piemēram,
suņa pārvadāšanu. Tomēr tagad to var nopirkt tikai pie
transportlīdzekļa vadītāja. Tas nozīmē, ka tramvaju otrajos vagonos vairs nedrīkst braukt
ar bagāžu vai suni. Līdz ar to var uzskatīt, ka „Rīgas satiksme”
diskriminē pasažierus, vienai daļai no tiem atļaujot pārvietoties tikai
kādā noteiktā vagonā. Jāņem vērā arī tas, ka pārsvarā pieturvietās transportlīdzekļu
vadītāji pirmās vagona durvis neatver. Tādējādi pasažierim ar
čemodāniem vai suni bieži vien ir jāspraucas pa pārpildītu salonu līdz
vadītājam un jānopērk bagāžas biļete. Teorētiski tas it kā būtu
iespējams, bet praktiski pārsvarā ir neiespējami.
Trolejbusi
Dažu gadu laikā
„Rīgas satiksme” ir pamanījusies slēgt vairākus trolejbusu maršrutus –
2., 10. un 12. Lai arī tie ir aizstāti ar autobusiem, jauno autobusu
maršruti ne vienmēr sakrīt ar iepriekšējiem trolejbusu maršrutiem.
Tramvaji
Gadsimta sākumā
„Rīgas satiksme” algoja kādu visnotaļ ne lētu ārvalsts konsultāciju
firmu, kurai bija jāizstrādā priekšlikumi tramvaju maršrutu tīklam.
Matemātiski analizējot pasažieru plūsmu, ārvalstu konsultanti „Rīgas
satiksmei” ieteica atklāt „garos tramvaju” maršrutus, kas savienotu
divus galējos pilsētas rajonus. Tādi arī tika radīti. Piemēram, 1.
tramvaja maršruts savienoja Imantu un Juglu, bet 8. – Zasulauku un
Mežaparku. Pagājušā gada rudenī šie maršruti tika likvidēti. „Rīgas
satiksme” nepārliecinoši to argumentēja ar faktu, ka šos maršrutus
izmanto gaužām maz cilvēku. Pēc loģikas, tad arī nāktos likvidēt 2.,
4., 6. un 11. tramvaju maršrutus, kuri dublējās ar 1. un 8. maršrutu,
jo iznāk, ka arī šajos maršrutos brauc pārāk maz ļaužu. Jāteic, ka „Rīgas satiksme” arī klaji meloja rīdziniekiem.
Pagājušā gada vasaras sākumā pilsētniekiem klāstīja, ka 1. un 8.
maršrutu likvidē tikai uz dažiem mēnešiem, kamēr notiks sliežu ceļa
remontdarbi 11. Novembra krastmalā. Rudenī, kad remontdarbi beidzās,
„garie maršruti” vienkārši pazuda.
Biļešu sistēmas nejēdzības
Ieviešot
e-talonu, pasažieriem tika piedāvāti vairāki nekā 80 biļešu veidi.
Vienkāršam rīdziniekam, kurš nebija izgājis biznesa grāmatvedības
kursus, to apgūšana ir kā īsta ķīniešu ābece. To apliecināja arī valsts
kontroliere Inguna Sudraba. Eksperimenti ar e-talonu joprojām turpinās. Tikko ir paziņots,
ka tiks likvidētas mēnešbiļetes un to vietā piedāvātas mēneša kartes
noteiktam braucienu skaitam. Līdz ar to arī pazūd mēnešbiļetes būtība,
kas ir paredzēta braucieniem 30 dienas noteiktā maršrutā vai transporta
veidā,. „Rīgas satiksme” apgalvo, ka jaunās mēneškartes ir izstrādātas,
ņemot vērā, ka mēnešbiļetes lietotājs vidēji dienā veic trīs
braucienus. Te jāšaubās par „Rīgas satiksmes” grāmatvežu matemātiskajām
spējām, jo mēneša karte mēnesim tikšot piedāvāta 85 braucieniem, bet
mēnesī taču ir 30 dienas.
Elektrovilcieni
Varam
apelēt pie ekonomiskiem aprēķiniem un lietderības, bet tas, ka ir
smazināts elektrovilcienu skaits un likvidētas biļešu kases vairākās
stacijās, piemēram, Dārziņos, pasažieru ērtībām gan nenāk par labu.
Maršrutu taksometri
„Maršrutnieki”
nav atkarīgi no valsts vai pašvaldības piešķirtās dotācijas, jo to
satiksmi nodrošina privātie pārvadātāji. Jau gadiem pasažieru
neapmierinātību izpelnās šo pārvadātāju nekaunība – biļešu
neizsniegšana un pārpildītie saloni. Tai pašā laikā pašvaldība pēdējos gados arī ir pienesusi savu
„artavu”, liedzot „maršrutniekiem” apstāties ārpus sabiedriskā
transporta pieturvietām.ss
|