Nelaiķus kapos vairs nevarēs vest ne ar kravas mašīnu ne citu
nespecializētu transportu. Saskaņā ar Rīgas domes pieņemtajiem
saistošajiem noteikumiem šim nolūkam derēšot vien katafalki.
Viju Artmani līdz kapam veda ar kravas auto. Turpmāk tā nedrīkstēs – būs jāizmanto katafalks.
Tautā iecienīto aktrisi Viju Artmani, kuru no Rīgas motormuzeja
aizlienētā kravas mašīnā „GAZ 53” pēdējā gaitā veda no Pareizticīgo
katedrāles līdz pat kapa vietai Pokrova kapos. Tā vairs nedrīkstēs
saskaņā ar Rīgas domes pieņemtajiem saistošajiem noteikumiem. Vismaz pa
kapu teritoriju ne. Šim nolūkam derēšot vien katafalki. Juriste Ingrīda
Igaune Rīgas domes Mājokļu un vides komitejas deputātiem skaidroja, ka
līdz šim mirušo pārvadāšana noteikumos neesot reglamentēta. Tagad
noslēgta starptautiska vienošanās par līķu pārvadāšanu, kurā paredzēts,
ka to nedrīkst darīt nepiemērotos transportlīdzekļos.
Savai kārtībai jābūt, atzīst apbedītāji. Ir pieredzēts, ka uz
morgu pēc mirušā ierodas ar smalkmaizītēm un konditorejas logo aplīmēts
busiņš, izkrāmē bulciņu kastes un lūdz pāris stundas tās pieskatīt. Pēc
bērēm smalkmaizīšu transportēšana turpinās. Tomēr, ņemot vērā, ka
dižķibeles laikā daudzām ģimenēm ir spiedīgi materiālie apstākļi,
ietaupīt, vedot nelaiķi ar kaut ko nedaudz piemērotāku, nekā bulkuvāģi
vairs nevarēs.
Katafalki nav lētas mašīnas un vienīgais veids, kā tās atpelnīt,
ir vadāt mirušos. Tāpēc šis pakalpojums nevar būt lēts. Jaunie
noteikumi neaizliedz zārku nest ar rokām, taču Rīgas kapi ir lieli un
no kapličas līdz kapam mēdz būt tāls ceļš.
„Ja vien šie jaunie noteikumi nenozīmē monopolizēt vienas, Domei
pietuvinātas firmas rokās mirušo transportēšanu kapos, tad būtu labi,”
prāto ar apbedīšanas biznesu saistīti cilvēki.
Bažas raisa arī izmaiņas formulējumā par kapu racējiem. Ja līdz
šim kapu rakšana bija uzticēta vienai, konkursa kārtībā izraudzītai
firmai, tad saskaņā ar jaunajiem noteikumiem izvēle būs krietni
necaurspīdīgāka. Kapus varēs rakt Mājokļu un vides departamenta
iekšējā normatīvajā aktā noteiktajā kārtībā izraudzīts apbedīšanas
pakalpojumu sniedzējs. Līdz šim konkursā bija uzvarējusi apbedīšanas
firma „In Memoriam”. Citas apbedītāju firmas pārstāvji atzīst, ka
sadarbība bijusi korekta. Kā būs turpmāk — rādīs laiks.
„In Memoriam” strādājuši pieredzējuši sertificēti kaprači. „Rīgas
kapi ir sarežģīti — jāzina kur un kā rakt, lai bedres malas neiegrūst,
lai tā nav par šauru un neskar blakus apbedījumu. Mūsu kaprači bija
ļoti zinoši,” skaidro „In Memoriam” direktore Aina Andersone. Rīgas
domes nule grozītajos saistošajos noteikumos nav ne vārda par to, ka
kapračiem jābūt sertificētiem.
„Kuram katram atļaut rakt kapus arī nav pareizi. Cits iedomāsies
braukt ar ekskavatoru, cits vēl kaut ko ne tā izdarīs,” prāto
apbedītājs ar ilgu stāžu. Viņš atceras gadījumu Ziepniekkalna kapos,
kad kāds pensionārs atteicās izmantot piedāvātos kapraču pakalpojumus
un savai sievai kapa bedri pa nakti izraka pats. Bēru rītā šo bedri
aizraka, večuks dabūja samaksāt gan pilnu cenu par kapračiem, kas no
jauna to izraka, gan vēl administratīvo sodu par neatļautu kapu bedres
rakšanu.
„Es ceru, ka jaunie noteikumi ļaus kapus rakt vairākām firmām,
katrai savos kapos ,” optimistiski jaunās izmaiņas vērtē opozīcijas
deputāts Valdis Gavars. Viņš ir gandarīts, ka dome ņēmusi vērā viņa
ieteikumus un pagarinājusi termiņu, kurā slēdzami kapavietu uzturēšanas
līgumi. Pašlaik šis termiņš ir viens gads, bet līgumi noslēgti tikai ar
10% no aptuveni 300 000 kapavietu uzturētāju. Šo termiņu plānots
noteikt līdz pieciem gadiem.
Vēl noteikumu grozījumos Kapsētu pārvaldei uzlikts papildu
pienākums sakopt pieminekļus ar kultūrvēsturisku nozīmi. Noteikts
naudas sods fiziskām personām par kapavietas aprīkojuma uzstādīšanu,
demontāžu, izvešanu, rekonstrukciju bez kapsētas pārziņa rakstiskas
atļaujas.
Grozījumi saistošajos noteikumos „Rīgas pilsētas pašvaldības
kapsētu darbības un uzturēšanas noteikumi” pēc domes lēmuma pieņemšanas
būs jāizvērtē Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministrijā un
stāsies spēkā nākamajā dienā pēc publicēšanas oficiālajā laikrakstā
„Latvijas Vēstnesis”.
|